Sparkesykkel bar
Finn den perfekte sparkesykkel baren og hev deg over andre
Utforsk vårt brede utvalg av trikse sparkesykkel barer - fra lett aluminium til ultrasterkt titan - og få den perfekte passformen som passer dine personlige preferanser.
Nedenfor finner du de grunnleggende konseptene du bør vurdere når du skal velge en ny bar til sparkesykkelen din.
Høyde på sparkesykkelens bar
Baren på sparkesykkelen din bør nå mellom hoftene og navlen når du står med føttene på sparkesykkel decket. Denne høyden er bra for holdningen og gjør at du kan trekke i baren for ville triks.
- Mål fra bunnen av forhjulet og opp til det punktet der baren sitter når den er installert.
- Legg dette målet til høyden på baren.
Voila! Du vet nå hvor høy sparkesykkelen din vil være med den nye baren montert.
For å vite alt om høyden på sparkesykkelens bar, sjekk ut: Størrelsesguide for sparkesykkel.
Kompatibilitet med sparkesykkelens bar
Ved å følge de to retningslinjene nedenfor sikrer du at du finner en bar til sparkesykkelen som er kompatibel med ditt nåværende oppsett.
- Velg alltid en bar som er kompatibel med ditt nåværende system for compression (sjekk barens spesifikasjoner).
- Hvis du bytter til en bar med en bredere ytre diameter enn den du har i dag, må du sjekke om du også trenger en større clamp.
Bruk "Kompatibel med"-filteret øverst på denne siden for å sortere vårt utvalg av sparkesykkel-barer etter kompresjonssystem.
Forklaring av diameteren på sparkesykkelens bar
Det er to mål du må ta hensyn til når det gjelder kompatibiliteten til trikse sparkesykkel staver: den indre og ytre diameteren på staven.
- Vanlige barer: 28 mm indre diameter / 32 mm ytre diameter
- Overdimensjonerte barer: 32 mm indre diameter / 35 mm ytre diameter
- Aluminiumsbarer: 28 mm innvendig diameter / 35 mm utvendig diameter (for ekstra styrke)
Den ytre diameteren på baren må samsvare med den indre diameteren på clampen. Hvis du bytter til en bar med en annen ytre diameter, må du sørge for at clampen din er kompatibel.
For å finne ut mer om kompatibilitet med sparkesykkelens bar, sjekk ut: Guide til sparkesykkel bar.
Hvordan påvirker materiale og form ytelsen til sparkesykkelens bar?
Sparkesykkelstyr kommer i tre hovedmaterialer - stål, aluminium og titan. Her er det du trenger å vite:
Sparkesykkel bar i stål / chromoly
- Sterkere og mer slagfast enn aluminiumsbarer.
- Fleksible og mer tilgivende enn aluminiumsbarer.
- Tyngre enn både aluminiums- og titanbarer.
- Billigere enn andre barer.
Sparkesykkel-barer i aluminium
- Lettere enn stålstenger og til og med litt lettere enn noen titanstenger.
- Stivhet i stedet for fleksibilitet.
- Korroderer eller ruster ikke.
- Billigere enn titan barer.
Sparkesykkelbarer i titan
- Lette, men nesten like sterke som barer av stål.
- Holdbare.
- Fleksible, slik at de absorberer noe av støtet ved tunge landinger.
- Dyrt materiale.
Form på sparkesykkel bar; en Y eller en T?
T-formede barer tilbyr en minimalistisk, klassisk estetikk, ofte foretrukket av gatekjørere. De består i hovedsak av et rør som er sveiset på midten vinkelrett på toppen av et annet rør. Denne designen gir ikke mange muligheter for ekstra forsterkninger, men den unngår også å introdusere svake punkter siden rørene er helt rette og uten kurver. T-formede barer er ofte laget av stål eller titan, men det finnes også versjoner i aluminium.
Y-formede barer åpner opp for en rekke designmuligheter. De har vanligvis kiler for å forbedre den strukturelle styrken og er ofte laget av aluminium - en favoritt blant ryttere som prioriterer lav vekt og tekniske triks. Noen Y-bars har også backsweep, som noen foretrekker på grunn av bedre komfort.
Selv om T-bars ofte forbindes med gatekjøring og Y-bars med parkkjøring, utelukker ingen av dem den andre. Det er opp til deg å finne en bar med egenskaper som støtter din progresjon, samtidig som den matcher dine personlige estetiske preferanser.