Sparkesykkel forgafler
Sparkesykkelgafler for alle oppsett
Vi tilbyr slitesterke og lette sparkesykkelgafler til alle typer sparkesykler. Enten din trikse sparkesykkel er optimalisert for å kjøre park, gate eller noe midt imellom, vil du finne en gaffel som passer ditt oppsett og dine preferanser.
Nedenfor vil vi svare på de grunnleggende spørsmålene du kanskje har når du ønsker å bytte ut forgaffelen på sparkesykkelen din. For et dypdykk, sjekk ut: Kjøpsguide for sparkesykkelgafler.
Forgaffel til sparkesykkel: En rask guide
Hvis du er usikker på hvilken sparkesykkelgaffel du skal velge, kan du følge disse enkle reglene:
- Velg alltid en gaffel som passer til diameteren og kjernebredden på hjulene dine
- Velg alltid en forgaffel som er kompatibel med kompresjonssystemet ditt
Phew! Fortsett å lese for å finne ut detaljene bak disse reglene.
Hjulkompatibilitet - diameter og bredde
Hjuldiameter
Sjekk alltid den maksimale hjuldiameteren som forgaffelen støtter før du kjøper. De fleste gafler er kompatible med 110 mm hjul, mens noen har plass til opptil 120 mm eller 125 mm. Det er ikke noe alternativ å montere hjul som er for store forgaffelen. Den maksimale hjuldiameteren som støttes, finner du i spesifikasjonene til forgaffelen.
Hjulkjernebredde
Standard hjulbredde for sparkesykler er 24 mm, men bredere hjul blir stadig mer populære. Noen gafler for brede hjul har spacere slik at du også kan montere smalere hjul på dem. Et bredt hjul vil imidlertid ikke passe inn i en forgaffel som kun er designet for smale hjul.
Forgaffel og compression
Hvis du kjøper en forgaffel som er kompatibel med ditt nåværende system for compression, vil installasjonen sannsynligvis være problemfri.
SCS- og HIC-gaffler er vanligvis utskiftbare, og for mange gafler vil du se at de er spesifisert av produsenten til å fungere med begge systemene. Noen gafler er optimalisert spesielt for SCS eller HIC, men dette handler i hovedsak om hvor mye av gafelen som strekker seg over headsettet. HIC-gaffler kan være litt lengre enn SCS-gaffler, noe som betyr at en HIC-optimalisert gaffel ofte vil kreve en spacer for å fungere med en SCS clamp.
IHC-gaffelrør er slankere enn andre typer og anbefales bare hvis du bruker et IHC-oppsett med compression. Hvis du har en god grunn til å bryte denne regelen, kan du sjekke ut vårt utvalg av IHC-til-HIC-konverterings shims i delen om sparkesykkel compression deler.
12-standard sparkesykkel gafler er en annerledes art
12STD sparkesykkel gafler er kompatible med større hjulbolter og lagre, og de støtter også større hjul.
Selv om du kan bruke spacere og beslag for å montere hjulbolter og lagre i vanlig størrelse på en 12STD-forgaffel, vil du bare oppleve de fulle fordelene med en 12STD-forgaffel hvis dekkene og hjulene dine også er 12STD-kompatible.
Hvis du skal bytte ut 12STD-gaffelen din eller konvertere til et 12STD-oppsett, må du være nøye med om du velger en SCS- eller HIC 12STD-gaffel. Velg den du har i ditt nåværende oppsett hvis du vil unngå kompatibilitetsproblemer mellom bar, clamp og compression.
Hjuloffset - kontroll vs. smidighet
Offset endrer manøvrerbarheten til sparkesykkelen din. Mer offset gir bedre stabilitet og jevnere styring. Forgaffel med null offset plasserer hjulet rett under baren - det gir en mer smidig sparkesykkel og gjør det lettere å sette i gang nose wheelies, men forgaffel med null offset er mindre stabile i fart.
- 10 mm forskyvning: Det vanligste og det foretrukne valget for de fleste som kjører sparkesykkel
- Null offset: Rask, responsiv, ideell for tekniske triks