Kjøpsguide for trikse sparkesykkel barer
Velkommen til vår omfattende kjøpsguide til trikse sparkesykkel barer. Vårt mål er å hjelpe deg med å navigere i det store utvalget av tilgjengelige alternativer, slik at det blir enklere for deg å velge riktig sparkesykkel bar.
Vi vil svare på de spørsmålene du måtte ha før du kjøper en ny bar til en trikse sparkesykkel. Du vil lære om sentrale aspekter som barens høyde, kompatibilitet og materiale. Gjør deg klar til å oppgradere sparkesykkelen din med den beste baren du kan finne!
Oversikt
Oversikt
Hvordan finne riktig høyde på sparkesykkelens bar?
Høyden på den trikse sparkesykkelen spiller en viktig rolle når du skal velge riktig bar. Høyden på sparkesykkelens bar vil påvirke kjørestilen og komforten din mye, så det er en god idé å være ekstra oppmerksom når du velger barhøyde.
Først og fremst er høyden på baren et spørsmål om personlige preferanser. For nybegynnere som ikke har etablert sine egne personlige preferanser ennå, kan visse retningslinjer gjøre det lettere å velge riktig bar-høyde.
Så, hvor høye bør barene på sparkesykkelen din være? Trikse sparkesykkel barer bør ideelt sett nå et sted mellom hoftene og navlen når du står på bakken med sparkesykkel decket mellom føttene. Denne høyden sikrer komfort og optimal innflytelse for å utføre triks. Med barene i denne høyden kan du kjøre med rett rygg, samtidig som du har god innflytelse. Hvis du er nybegynner og står mellom to bar-høyder som begge er innenfor det anbefalte området, foreslår vi at du velger den høyeste, da den generelt gir bedre kontroll.
Hvis du vurderer å øke eller redusere størrelsen når du kjøper nye sparkesykkel-barer - eller hvis du er usikker på om du skal velge en høyere eller kortere versjon av en bestemt bar - kan denne tabellen være til hjelp.
Aspect | Høyere barer | Kortere barer |
---|---|---|
Komfort | Mindre belastning på ryggen på grunn av den mer oppreiste stillingen | Krever at syklisten bøyer seg fremover, noe som kan føre til økt belastning på ryggen |
Triks | Mer kontroll over grinder og manualer | Mer kontroll når sparkesykkelen kastes rundt i luften |
Stabilitet | Mer stabil | Mer smidig og responsiv |
Stil | Gate (generelt sett) | Park (generelt sett) |
Hvordan måle høyden på sparkesykkelens bar
Når du kjøper en bar til sparkesykkel, finner du høyden oppført i produktspesifikasjonene. Denne målingen alene gir imidlertid ikke et nøyaktig svar på hvor høy sparkesykkelen din vil være når baren er montert.
For å finne den nøyaktige totalhøyden på sparkesykkelen din med den nye baren på plass, må du måle fra bunnen av forhjulet til punktet der bunnen av sparkesykkelens bar vil hvile når den er montert. Posisjonen til dette punktet avhenger av sparkesykkelens compression-system.
Slik måler du sparkesykkelens totale høyde:
- SCS: Mål fra bunnen av forhjulet til midtpunktet på clampen. Legg dette målet til høyden på baren for å få den totale høyden på sparkesykkelen.
- HIC/IHC/ICS: Mål fra bunnen av forhjulet til bunnen av clampen. Legg dette målet til bar-høyden, så vet du den totale høyden på sparkesykkelen etter at du har lagt til den nye baren.
Hvis du trenger mer informasjon, hjelper vi deg gjerne. Her er et par nyttige lenker:
Hvordan velge riktig bredde på sparkesykkelens bar?
Når du skal velge bredden på sparkesykkelens bar, bør du tilpasse bredden til din egen skulderbredde. Mål bredden på skuldrene dine ved å gå fra skulder til skulder og legg deretter til en tomme eller to. Dette vil hjelpe deg med å finne en bredde på baren som ikke gjør deg ukomfortabel. For smale barer kan se merkelige ut og kan føre til ubehag i håndledd og skuldre. Omvendt kan for brede barer hindre deg i å gjøre visse triks, og det kan også være ubehagelig for skuldre og håndledd å ha hendene for langt fra hverandre.
Hvis du vurderer om du skal velge en smalere eller bredere bar på sparkesykkelen, bør du ta hensyn til følgende faktorer:
- Bredere bar Mer stabil og lettere å gripe
- Smalere bar: Mer smidig og lettere å spinne
Diameter på sparkesykkelens bar: Overdimensjonerte vs. standard sparkesykkel barer
Sparkesykkelens bar er definert som enten standard eller overdimensjonert:
- Standard: 32 mm ytre diameter / 28 mm indre diameter
- Mix: 35 mm ytre diameter / 28 mm indre diameter (de fleste barer i aluminium)
- Overdimensjonert: 35 mm utvendig diameter / 32 mm innvendig diameter
Hovedforskjellen mellom standard og overdimensjonerte sparkesykkel-barer ligger i vekt- og styrkeegenskapene. Generelt er oversized barer litt sterkere og tyngre, mens barer i standardstørrelse er lettere og svakere.
Aluminiumsbarer er litt av en joker i denne sammenhengen fordi de krever ekstra materiale for å være sterke nok til tung shredding. De fleste aluminiumsbarer på markedet har en ytre diameter på 35 mm og en standard indre diameter på 28 mm.
Kompatibilitet av sparkesykkel barer
Når du velger en ny bar til sparkesykkelen, er det viktig å sikre at den er kompatibel med resten av utstyret ditt. Du kan finne ut om en sparkesykkel bar er kompatibel ved å gå gjennom spesifikasjonene for å se hvilket system for compression den støtter.
- Hvis du bruker et SCS-oppsett, må du sørge for at baren ikke har en spalte - du kan bruke en SCS-adapter for å eliminere spalten
- Hvis du har en SCS clamp i standardstørrelse, må baren ha en standard ytre diameter
- Hvis du har en SCS clamp i overstørrelse og ønsker å bruke en SCS bar i standardstørrelse, må du sørge for at du har en riktig SCS clamp shim
I tabellen nedenfor kan du se hvilke krav en bar må oppfylle for å være kompatibel med SCS, HIC eller IHC compression-systemer. Les fra venstre mot høyre for å spore ditt nåværende system for compression, sjekke om det er kompatibelt med en bestemt størrelse bar, og se eventuelle tilleggskrav - for eksempel om stangen trenger en spalte eller ikke.
Standard barer32 mm ytre diameter 28 mm innvendig diameter |
Overdimensjonerte barer35 mm ytre diameter 32 mm innvendig diameter |
MIX (de fleste barer i aluminium)35 mm utvendig diameter 28 mm innvendig diameter |
|
---|---|---|---|
SCS Compression |
Kompatibel hvis:
|
Kompatibel hvis:
|
Kompatibel hvis:
|
HIC Compression |
IKKE KOMPATIBEL |
Kompatibel hvis:
|
IKKE KOMPATIBEL |
IHC Compression |
Kompatibel hvis:
|
IKKE KOMPATIBEL |
Kompatibel hvis:
|
Hvis du kjører et SCS-oppsett og forelsker deg i en bar som har en spalte i bunnen, kan du kjøpe en SCS Sleeve (også kalt en SCS Bar Adapter) i vår kategori for Sparkesykkel Compression, men mange HIC- eller IHC-barer inkluderer en SCS-adapter. Se etter dem her:
Vi har flere guider som er relevante for temaet trikse sparkesykkel compression og kompatibiliteten til de ulike delene som er . Finn svar på spørsmålene dine i disse guidene:
- Guide til sparkesykkel-kompresjon
- Guide for forgaffel til trikse sparkesykkel
- Guide til trikker sparkesykkel clamps
Sparkesykkelbarer i titan
Barer i titan er like lette som aluminiumsbarer og like sterke som stålbarer. Derfor har de blitt et populært valg blant erfarne sparkesyklister. Den viktigste grunnen til å kjøpe en bar i titan til sparkesykkel er det fantastiske forholdet mellom styrke og vekt. Du trenger ikke å bekymre deg for at barene dine skal knekke under ville økter, og siden de er så lette, vil de ikke hindre ytelsen din.
Titan er dyrere sammenlignet med chromoly eller aluminium, og den eksepsjonelle styrken og egenskapene betyr at det krever mer ressurser å produsere titanbarer. Derfor har titanbarer en tendens til å komme med en høyere prislapp.
Ryttere som ikke har prøvd titanbarer før, blir ofte overrasket over hvor fleksible de er. Selv om det kan ta litt tid å venne seg til det, kan denne fleksibiliteten vise seg å være en fordel for kjørestilen din. Etter hvert som du blir vant til bøyeligheten til titanstagene, kan du begynne å se på det som en fordel, da det absorberer noe av støtet som går gjennom staget ved tunge landinger.
En annen bemerkelsesverdig forskjell mellom titanstenger og stenger av stål eller aluminium er at når titanstenger til slutt går i stykker (etter mange års tung bruk), blir de ikke gradvis svakere og bøyer seg. I stedet har de en tendens til å knekke. Hvis du merker tegn på slitasje på titanbarene dine (noe som vanligvis først skjer etter mange års tung bruk), er det lurt å bytte dem ut umiddelbart.
Fordeler:
- Holdbare
- Lett vekt
- Fleksibilitet
Ulemper: Dyrt
- Dyrt
- Fleksibilitet (noen ryttere misliker det)
- Kan knekke når de til slutt går i stykker.
Du kan filtrere vårt utvalg av barer etter materiale for å se alle våre titanbarer:
Sparkesykkel-barer i aluminium
Trikse sparkesykkel barer i aluminium er verdsatt for sin lave vekt, noe som gjør dem ideelle for førere som prioriterer smidighet og manøvrerbarhet. Den lave vekten til aluminiumsbarer kan være spesielt fordelaktig når du skal utføre komplekse triks og manøvrer i luften. I tillegg er aluminiumsbarer ofte rimeligere, noe som gjør dem til et budsjettvennlig alternativ for de som søker trickvennlige barer.
Den begrensede styrken til aluminiumsbarer er imidlertid en betydelig ulempe. De er mer utsatt for å bøyes eller brekke sammenlignet med barer av stål eller titan. For å bøte på denne svakheten har aluminiumsstenger ofte stabiliserende funksjoner som kiler eller kiler der hvor delene av stangen er sveiset sammen, noe som gir ekstra styrke til strukturen.
Fordeler:
- Lav vekt
- Rimelig i pris
Ulemper:
- Mindre holdbare
- Stiv / ingen fleksibilitet
Hvis du ønsker å se vårt utvalg av aluminiumsbarer, kan du filtrere kategorien etter materiale:
Sparkesykkel-barer i chromoly
Trikse sparkesykkel barer i stål, også kjent som chromoly barer, er høyt verdsatt for sin bemerkelsesverdige holdbarhet og rimelige pris. De har imidlertid mer vekt sammenlignet med barer laget av andre materialer.
I motsetning til aluminiumsbarer, som ofte har kiler eller Y-former for ekstra styrke, kan chromoly barer produseres i ekte T-former på grunn av materialets iboende styrke.
Stålbarer brukes ofte i gateoppsett, til og med av profesjonelle førere av trikse sparkesykler. Ikke alle førere prioriterer ultralette oppsett, så uansett om du er nybegynner eller en erfaren proff, er chromoly sparkesykkel-barer et pålitelig valg å vurdere!
For å ta bort noe av den ekstra vekten, bruker noen chromoly sparkesykkel barer butted rør. Dette betyr at visse områder av stangen har tynnere rør for å redusere den totale vekten samtidig som styrken opprettholdes. Chromoly barer er godt egnet for nybegynnere, og du kan finne en chromoly bar som passer til alle kompresjonssystemer.
Fordeler:
- Holdbart
- Sterke
- Rimelig i pris
- T-form
Ulemper:
- Tungt
Gå til vårt utvalg av sparkesykkel barer og filtrer etter materiale for å se alle våre trikse sparkesykkel barer i chromoly:
Y- eller T-bars for trikse sparkesykkel?
T-bars og Y-bars har fått navnene sine fra deres forskjellige former. Å velge mellom dem kommer til syvende og sist ned til personlige preferanser, da ingen av dem er iboende bedre enn den andre.
T-styrer anses vanligvis som litt svakere fordi de mangler kiler eller stag for å forsterke forbindelsen mellom styret og underrøret. Derfor er T-formede barer ofte laget av stål eller titan.
Y-styrer har derimot forsterkninger som gjør dem litt sterkere. Derfor er det vanlig at aluminiumsbarer er designet i en Y-form.
Beslutningen om å velge T-bars eller Y-bars påvirkes ofte av en kombinasjon av faktorer, inkludert estetikk, personlige preferanser basert på hvordan de føles under bruk, og tilpasning til en bestemt stil eller identitet som fører av sparkesykkel. Til syvende og sist har begge typer sine egne fordeler og passer til ulike førerpreferanser.
Backsweep og Upsweep
Backsweep refererer til vinkelen på styret mot føreren, mens upsweep refererer til vinkelen på baren oppover. Disse funksjonene har stor innvirkning på sparkesykkelens ergonomi, og gir en mer avslappet og naturlig stilling for håndleddene.
Backsweep og upsweep er typiske egenskaper for Y-formede barer, mens T-formede trikse sparkesykkel barer prioriterer enkelhet og en rettlinjet design.
Gå og sjekk ut alle våre kule Y- og T-formede barer: