×
MENY

Langrennsski & Utstyr

Godt å vite

Langrennsski brukes til verdens eldste skisport, og det er en sport som passer for alle aldre. Langrennsski er en god og allsidig treningsform for hele kroppen, hvor alle de store muskelgruppene trenes samtidig som balansen og koordinasjonsevnen styrkes.

Velg riktig langrennsski

En tommelfingerregel er at lengden på langrennsskiene bør være ca 20 cm høyere enn selve skiløperen. For å kunne velge riktige langrennsski, må du først bestemme deg for hvilken skistil -samt hvilket formål skiene skal brukes til.

3 typer langrennsski

Det finnes hovedsakelig tre ulike typer langrennski, med litt forskjellige -men allikevel viktige egenskaper. Vi har valgt å dele dem inn i kategoriene;
Klassiskstilen, Skøytestilen og Fjellski.

LANGRENNSSKI - KLASSISKSTILEN

Med et tynt og lettvektet design, så er disse skiene midt i blinken for skiløpere som liker lange skiturer i de preparerte løypene. Ettersom de er såpass tynne, så kreves det et visst nivå med balanse og ferdigheter. Denne type ski egner seg svært godt for bruk til race og konkurranser.

LANGRENNSSKI - SKØYTESTILEN

Disse skiene er som regel mer stive og ikke fullt så lange som de to andre skitypene. Navnet på deres formål røper det meste om hvilken type bevegelse de er skapt for, nemlig bevegelser med sidelengs fraspark - akkurat som når man går med vanlige skøyter. Derfor er disse skiene littegrann mer dynamiske enn de andre skitypene og krever dermed en spesiell teknikk som må finpusses.

LANGENNSSKI - FJELLSKI

Fjellski er både tyngre og mer brede enn de to andre skitypene. Disse er perfekte til skiløpere som foretrekker lange turer utenfor de preparerte skiløypene, hvor snøen er dyp og urørt. Selve designet på skiene gjør at de egner seg svært godt for turer både opp -og ned igjen fra fjellet. Fjellski passer best for skiløpere som har en porsjon erfaring i fjell og villmark med et viderekommende mellomnivå og oppover.